Didactia heeft het Top-jaar voor logopedisten ontwikkeld en Logopédica is de eerste logopedie-praktijk in Nederland die dit traineeship gaat aanbieden. Gesprekken met andere praktijken zijn in volle gang.

Het Top-jaar biedt jou na je opleiding logopedie de mogelijkheden om

  • eindelijk volledig aan de slag te gaan met alles wat je tijdens je studie geleerd hebt

  • je kennis inhoudelijk verder te verdiepen en te verruimen

  • je in de praktijk verder te bekwamen in de vakgebieden die jouw interesse hebben

  • daar waar je begeleiding wilt, deze te krijgen in de vorm van persoonlijke coaching

  • meer te zien en mee te maken van de verschillende logopedische stoornissen; om daarna nog betere keuzes te kunnen maken over je toekomst binnen dit prachtige vak.

Het Top-jaar maakt het mogelijk om op een eenvoudige manier door te stromen - maar ook om weer in te stromen - in het vak en je kennis te updaten

En tegelijkertijd ontvang je een volwaardig salaris.

Dus: je stapt in een mooie baan als logopedist en je hebt je eigen patiënten die je onderzoekt en behandelt. Gelijktijdig vergroot je je kennis door zelfstudie, het volgen van cursussen, het bijwonen van lezingen en door mee te kijken met ervaren collega’s. Je zelfvertrouwen als therapeut en als persoon zullen groeien door de coaching en begeleiding. Je doet het samen met andere pas afgestudeerden en met ervaren logopedisten. Top toch?

  Wat houdt een “TOP-JAAR” in?

Een Top-jaar bevat 52 weken, waarvan gemiddeld 46 weken werk-weken zullen zijn en 6 weken vakantie-weken. Elke week zal er sprake zijn van een aantal uren behandelen, een aantal uren coaching en een aantal uren verdieping (zelfstandig of met een docent). Alle uren worden betaald. Het Top-jaar zal heel praktisch worden ingestoken. Dat wil zeggen dat de leerstof die zal worden aangeboden zoveel mogelijk gebaseerd zal zijn op de real-life behandel situaties die de Top-jaar trainees zelf hebben meegemaakt. Hetzelfde geldt voor de coaching-sessies, die jou gaan helpen om veel gemaakte fouten en valkuilen te vermijden. Tevens zul je je (verder) kunnen bekwamen in de digitale werkomgeving.

Deelnemers aan het Top-jaar zullen na dat jaar hun kennis óver en hun kennis ván het vak zodanig verder verbreed en verdiept hebben, dat ze nog beter in staat zijn om vast te stellen wat de beste vervolgstappen zijn in het kader van hun loopbaanontwikkeling.

Wie komt in aanmerking?

Er wordt in 2023 gestart met een pilot-groep van 4 trainees. Zij vormen samen de Top-groep die het programma gaat doorlopen. Om in aanmerking te komen voor de Top-groep, dien je te voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Een (bijna) afgeronde opleiding logopedie

  • Een positief verlopen toelatingsgesprek.

  • Een volledig ingevuld aanvraagformulier (aan te vragen via het contact-formulier).

NB: Deelname staat ook open voor her-intreders. Zij zullen geholpen worden bij hun her-registratie

Plaatsing gebeurt op basis van datum ontvangst aanmeldformulier.

Scroll vooral even verder voor de inhoudelijke details!

Patientpopulaties

Patiënt-populaties waarmee je kennis kunt maken:

  • Van zeer jonge kinderen tot senioren.

Stoornissen

Stoornissen waarmee je kennis kunt maken:

  • Afwijkend Mondgedrag (OMFT)

  • Taalstoornissen (primair en secundair)

  • Auditieve vaardigheden / - verwerking

  • Meertaligheid

  • Pre-logopedie

  • Fonologische en fonetische articulatiestoornissen

  • Neurologische taalstoornissen

  • Neurologische articulatiestoornissen

  • Stotteren

  • Stemstoornissen

  • Dyslexie

  • Slikstoornissen

  • Psychogene problematiek bij logopedische stoornissen

  • Dementie

  • Parkinson

  • MS

Testen

Testen waarin je je verder zou kunnen bekwamen:

  • PPVT-5-NL

  • EVT-3-NL

  • CELF-5

  • CELF Preschool

  • Schlichting Test voor Taalbegrip

  • Schlichting Test voor Taalproductie

  • Taaltesten (o.a. RTNA, Busverhaal, Frog Story, NPT)

  • Articulatietesten (NAO, H&P, Metaphon)

  • CIO

  • Lees-testen (o.a. EMT-Klepel-R )

  • Spellingtesten (o.a. PI dictee)

  • Neurologische testen (o.a. CAT-NL, Globamix, Screening, PALPA, NDO-V, dysfagieonderzoek, DIAS))

  • Stemtesten (o.a. Lingwaves, PRAAT, VoxPhonetography, VoicePrint)

Methodieken

Methodieken waarin je je verder zou kunnen bekwamen:

  • Floor Time

  • SI

  • F & L - methode

  • Biofeedback

  • Adem- en stemmethodieken (o.a. Pahn, Svend Smith, EVT, van Dixhoorn, larynxmanipulatie, PLVT, Dr.Vox)

  • MIT

Applicaties

Applicaties waarmee je kunt leren werken:

  • Incura

  • Bouke Bouwt

  • Acoustic Pioneer

  • TelePHON

  • LogoArt Thuis

  • TinyTap

  • Voice Trainer

  • Vocastim

Presentaties

We zijn in gesprek met diverse ervaren collega’s uit het werkveld over de volgende onderwerpen:

  • Psychogene problematiek bij stem, spraak en slikken

  • Larynxmanipulatie bij articulatie, stem en slikproblemen (workshop)

  • Pre-verbale logopedie

  • Lichaamsgerichte therapie

  • Dyslexie en vreemde talen

  • Gebruik van meetinstrumenten in de logopedie

  • Logopedische problematiek als gevolg van stress en trauma

Andere onderwerpen zijn in bewerking.

Varia

Verder krijg je de mogelijkheid om deel te nemen aan multidisciplinair overleg in het kader van samenwerkingsverbanden met o.a. fysiotherapeuten, ergotherapeuten, diëtisten en psychologen.

Datzelfde geldt met betrekking tot het overleg met verwijzers (zoals huisartsen, KNO-artsen, neurologen) en het overleg met vertegenwoordigers van school (IB-ers, leerkrachten, ambulant begeleiders)

Coaching

Wat kan er tijdens de coachings-sessies aan de orde worden gesteld?

  • Hoe verbeter ik mijn digitale skills?

  • Hoe deel ik mijn werkzaamheden zo efficiënt mogelijk in?

  • Hoe zorg ik voor een zo efficiënt mogelijk dossier beheer?

  • Hoe slaag ik er het beste in om ouders bij de therapie te betrekken?

  • Idem m.b.t. partners, mantelzorgers, omgeving.

  • Hoe werkt een kwaliteits-cyclus?

  • Hoe word ik mijn onzekerheid de baas?

  • Hoe ga ik het beste om met mijn streven naar perfectie?

  • Hoe blijf ik onder de meest stressvolle situaties toch in balans?

  • Hoe werk ik het beste aan mijn beroepsprofiel?

    Plus onderwerpen die je zelf o.b.v persoonlijke behoeftes kunt aandragen.

Ook aan het beroepsprofiel zal aandacht worden besteed. Dit zal zoveel mogelijk gebeuren op een individuele basis, waarbij gekeken zal worden of er rollen zijn waaraan jij extra aandacht zou willen besteden.

HET DOEL

Het doel van het “Top-Jaar” is dat je na het beëindigen ervan

  • Een schat aan relevante ervaring hebt opgedaan.

  • Een veel beter zicht hebt gekregen op hoe je de op de opleiding verworven theoretische kennis nog verder kunt verbreden en verdiepen.

  • Een veel beter zicht hebt gekregen op hoe je de theoretisch verworven kennis het beste kunt inzetten.

  • Veel beter weet wat jij met het vak logopedie wil gaan doen in je leven.

  • Je als professional en als persoon (nog) beter in balans bent gekomen.

Het wordt hoe dan ook een Top-Jaar.

Je interesse is gewekt en je hebt nog enkele vragen.

Bel gewoon even met 06-54626077.

Of neem contact op via info@didactia.nl